Warszawa, 24 lutego 2014 r. ? Instytut GfK monitoruje trendy w zakresie korzystania z usług bankowych i rynki ubezpieczeniowe w regionie CEE od 2000 roku. Zebrane dane wskazują na znaczne zróżnicowanie w strukturze korzystania z produktów kredytowych i oszczędnościowych między poszczególnymi krajami.
Na tle wszystkich rynków zaliczanych do regionu CEE istotnie wyróżniają się czterech z nich: Czechy, Słowacja, Niemcy i Austria. Cechy wyróżniające wymienione rynki to: co najmniej połowa populacji korzystająca z produktów oszczędnościowych oraz liczba osób posiadających produkt oszczędnościowy znacznie przewyższa liczbę osób, które zaciągnęły kredyt bankowy.
Proporcja ta szczególnie widoczna jest w Niemczech i Austrii, w których liczba oszczędzających trzykrotnie przekracza liczbę kredytobiorców. Na Słowacji i w Czechach oszczędzających jest dwukrotnie więcej, niż kredytobiorców.
Na pozostałych analizowanych rynkach penetracja produktów oszczędnościowych wynosi poniżej 22 proc.
W Słowenii, Macedonii i Chorwacji jest tyle samo osób korzystających z produktów kredytowych i oszczędnościowych, a penetracja tych produktów wynosi około 20 proc.
Serbia, Ukraina i Turcja to trzy rynki, o największej przewadze osób zaciągających kredyty w stosunku do osób posiadających produkty oszczędnościowe (odpowiednio 4,7, 3,3 i 3 razy). Jednocześnie Serbia to kraj, w którym występuje najniższy odsetek osób inwestujących pieniądze za pośrednictwem banków i gdzie tylko 2,6 proc. respondentów deklaruje, że trzyma oszczędności w bankach.
? Szereg mniej rozwiniętych krajów regionu CEE charakteryzuje się niższą liczbą osób korzystających z usług bankowych. Nie oznacza to jednocześnie, że mieszkańcy tych krajów nie mają oszczędności, a jedynie, że nie inwestują ich za pośrednictwem banków ? mówi Rastislav Kocan, CEE Regional Executive w instytucie GfK. I dodaje: ? W tym fakcie należy upatrywać biznesowej szansy dla podmiotów finansowych obecnych na tych rynkach oraz potencjału dla wzrostu w tej grupie produktów.
Penetracja produktów oszczędnościowych i kredytowych w krajach regionu CEE
Źródło: GfK Financial Intelligence 2013. Podstawa: osoby w wieku 18+
O badaniu
Powyższe dane pochodzą z raportu Monitor Finansowy GfK.
Instytut GfK jest liderem rynku badań finansowych CEE; usługi GfK Financial Intelligence obejmują regularne badania dorosłej populacji pod kątem korzystania z usług i produktów finansowych. Poza śledzeniem zmieniających się postaw konsumentów na różnych rynkach celem badania jest także dostarczanie kluczowych wskaźników, np. danych dotyczących korzystania z usług finansowych, ubezpieczeń i produktów bankowych, tj. ROR-ów, kart płatniczych i kredytowych oraz różnorodnych produktów kredytowych i oszczędnościowych.
GfK
Instytut GfK jest zaufanym źródłem rzetelnych informacji o rynku i konsumentach. Umożliwia podejmowanie trafniejszych decyzji. Łączy pasję badawczą 13.000 ekspertów. Posiada 80 lat doświadczeń w analizowaniu i i interpretowaniu danych. Dostarcza analiz, zarówno na poziomie globalnym, jak i rynków lokalnych, w ponad 100 krajach. Dzięki stosowaniu innowacyjnych rozwiązań łączących technologię i naukę, zmienia „big data” w „smart data”, zwiększając przewagę konkurencyjną swoich klientów i jednocześnie wzbogacając doświadczenia i decyzje konsumentów.