Data publikacji: 2018-03-15
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: 9 praw, które powinieneś znać, zmieniając sprzedawcę prądu lub gazu w domu
Kategoria: BIZNES Energetyka
Światowy Dzień Konsumenta to dobra okazja do przypomnienia sobie, jakie przysługują nam prawa.
Światowy Dzień Konsumenta to dobra okazja do przypomnienia sobie, jakie przysługują nam prawa.
Od 10 lat mamy prawo do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej i paliwa gazowego w gospodarstwach domowych. Do tej pory z prawa do zmiany sprzedawcy skorzystało ponad 700 tys. odbiorców energii elektrycznej i przeszło 100 tys. odbiorców paliwa gazowego.
– Konsumenci mają prawo do poznania oferty rynkowej i bezpłatnej zmiany sprzedawcy – mówi Damian Lindner z Energetycznego Centrum SA. – Prąd i gaz są towarami i każdy z nas może sam zdecydować, od kogo je kupi.
15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. To dobra okazja do przypomnienia o prawach, które nam przysługują, kiedy zmieniamy dostawcę prądu lub gazu.
O czym powinieneś pamiętać, zmieniając sprzedawcę prądu i gazu? Poznaj swoje prawa.
1. Prawo do wyboru sprzedawcy
Ze wszystkich dostępnych na rynku ofert, możemy wybrać taką, która odpowiada nam najbardziej.
2. Prawo do bezpłatnej zmiany
Nikt nie jest “przywiązany” na stałe do aktualnego sprzedawcy. Jeżeli znajdziemy lepszą ofertę, możemy ją wybrać i dokonać zmiany bezpłatnie.
3. Prawo do równoprawnego traktowania
Sprzedawca musi zawrzeć z nami umowę na takich samych warunkach jak z innymi klientami. Rozróżnienie kategorii odbiorców musi być uzasadnione w obiektywny sposób – np. przynależność do określonej grupy taryfowej.
4. Prawo do uczciwych praktyk handlowych
Sprzedawca przedstawiający nam ofertę, nie może stosować wobec nas mylących metod sprzedaży, które wprowadzą nas w błąd oraz nie może rozpowszechniać nieprawdziwych informacji na temat konkurencji.
5. Prawo do informacji
Sprzedawca musi nas poinformować o warunkach umowy, zanim ją podpiszemy. Jest zobowiązany do przedstawienia m.in. cen i kosztów zaopatrzenia w energię elektryczną czy paliwo gazowe.
6. Prawo do umowy
Nasza umowa powinna zawierać komplet informacji np. nazwę i adres sprzedawcy, okres obowiązywania, warunki jej przedłużania i wygaśnięcia.
7. Prawo do odstąpienia od umowy
Podpisując umowę z nowym sprzedawcą poza siedzibą przedsiębiorstwa, każdemu konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia od niej w ciągu 14 dni bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów.
8. Prawo do otrzymania stosownego zawiadomienia
O każdym zamiarze wprowadzenia zmian do umowy oraz do informacji o prawie wypowiedzenia umowy, sprzedawca powinien nas poinformować pisemnie.
9. Prawo do powrotu
Jeżeli zmieniliśmy sprzedawcę (nawet kilkakrotnie), a nie jesteśmy zadowoleni z nowego, możemy wrócić do pierwszego. tzw. sprzedawca z urzędu ma obowiązek zawrzeć z nami umowę.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES Energetyka