ATM S.A. przedstawiła sprawozdanie finansowe za III kwartał 2014 roku. Narastająco po trzech kwartałach br. osiągnięte zostało 91,8 mln zł przychodów ze sprzedaży (-4% r/r, po wyłączeniu OST 112), 53,3 mln zł marży ze sprzedaży (-6% r/r) oraz 31,2 mln zł zysku EBITDA (-6% r/r) i 15,1 mln zł zysku operacyjnego (-18% r/r). Spółka poinformowała o działaniach podjętych w celu przywrócenia pożądanej dynamiki wzrostu wyników.
Warszawa, 13 listopada 2014 r. ? Po niespełniającym oczekiwań Zarządu pierwszym półroczu 2014 roku, w III kwartale odnotowane zostało niestety dalsze pogorszenie wyników. Niższe o 7% r/r przychody ze sprzedaży (bez OST 112) przełożyły się na niższą o 10% marżę ze sprzedaży oraz 16-procentowy spadek zysku EBITDA i aż 40-procentową zniżkę zysku operacyjnego (m.in. na skutek zauważalnie wyższej amortyzacji, co jest efektem realizowanego procesu inwestycyjnego).
Najważniejszą przyczyną pogorszenia się wyników Spółki był w okresie od początku bieżącego roku bardzo istotny spadek przychodów z usług transmisyjnych, a zwłaszcza obniżka przychodów pozaabonamentowych ze sprzedaży nowych łączy transmisyjnych (2,3 mln zł w I-III kw. 2014 vs. 6,6 mln zł w I-III kw. 2013). Ponadto niezadowalające, w kontekście potencjału związanego z charakterystyką rynku i pozycją konkurencyjną ATM, było tempo przyrostu sprzedaży w kategorii usług centrów danych.
Dobry, najlepszy od wielu kwartałów wynik finansowy osiągnęła natomiast spółka stowarzyszona ATM S.A. ? Linx Telecommunications B.V. (w której ATM posiada ok. 21% udziałów). Udział Emitenta w jej wyniku wyniósł w minionym kwartale ok. 1,5 mln zł (oraz 1,6 mln zł narastająco od początku roku), dzięki czemu częściowo złagodzony został negatywny wpływ wymienionych we wstępie spadków w działalności operacyjnej na najniższe pozycje sprawozdania z dochodów ATM.
Pozytywnym zjawiskiem było utrzymujące się wysokie tempo przyrostu liczby obsługiwanych klientów ? w trzecim kwartale ich liczba przekroczyła 1 750 (ok. 20% r/r).
Usługi centrów danych
W najważniejszej, generującej największą część przychodów ATM kategorii usług ? czyli usługach centrów danych ? wypracowane zostało w III kwartale 2014 roku ok. 16,1 mln zł przychodów (ponad 46,8 mln zł narastająco od początku roku, co stanowi ok. 80% przychodów za cały 2013 rok). Tempo wzrostu wyniosło więc ok. 6,5% r/r dla III kw. i 9,5% r/r dla 3 kwartałów narastająco. To tempo wzrostu przychodów z usług centrów danych nie wydaje się satysfakcjonujące i nie skompensowało spadku przychodów z usług transmisyjnych. Główne czynniki, które miały wpływ na niższą od zakładanej dynamikę sprzedaży, były następujące:
- odejście jednego z większych klientów kolokacyjnych na przełomie 2013 i 2014 roku (na skutek połączenia klienta z innym podmiotem) oraz postępujące od kilku kwartałów ograniczanie zakresu współpracy przez dwóch istotnych klientów z branży internetowej (zmniejszanie skali biznesu klientów)
- niewystarczająca, w stosunku do oczekiwanej, liczba pozyskanych dużych klientów, wykazujących popyt na dedykowane serwerownie.
Uzupełniając dane dotyczące wyników usług centrów danych w III kwartale br., należy wspomnieć o prawie 30-procentowym wzroście liczby klientów r/r, tradycyjnie wysokim udziale przychodów abonamentowych w całości przychodów (98%) oraz systematycznie rosnącym znaczeniu tej kategorii usług w całości biznesu ATM: odpowiadały one w omawianym okresie za ok. 54% przychodów Spółki oraz 70% marży ze sprzedaży (bez OST 112).
Transmisja danych
Główną przyczyną obniżki przychodów z usług transmisyjnych w porównaniu do zeszłego roku jest brak istotnych przychodów ze sprzedaży nowych łączy (o charakterze niecyklicznym) w III kwartale br.
Ponadto w dziedzinie usług transmisji danych niestety w dalszym ciągu nie udało się zatrzymać, trwającego od początku 2013 roku, trendu spadkowego przychodów abonamentowych. W samym III kwartale wyniosły one 8,5 mln zł, co oznacza spadek o 9,5% r/r (odpowiednio 26,6 mln zł i 8% spadku r/r dla 3 kwartałów narastająco). Główną przyczyną tej negatywnej tendencji jest obecna na rynku telekomunikacyjnym ciągła presja na obniżkę cen jednostkowych, którą coraz trudniej zrównoważyć rosnącym wolumenem przesyłanych danych. ATM podejmuje intensywne działania w celu poszerzenia bazy klientów, w tym również o firmy spoza branży operatorskiej ? m.in. poprzez podłączanie kolejnych lokalizacji biznesowych do sieci ATMAN (każda lokalizacja oznacza potencjał do pozyskania nowych klientów). Na koniec minionego kwartału liczba tych lokalizacji wzrosła o ponad 25% r/r, co przełożyło się na ok. 13% wzrost liczby fakturowanych kontrahentów (r/r).
W konsekwencji opisanych powyżej zjawisk odnotowany został ponadprzeciętnie wysoki (ponad 90%) udział abonamentów w całkowitych przychodach z usług transmisji danych w okresie od początku 2014 roku. Udział przychodów z transmisji w całkowitych przychodach ATM wyniósł w minionym kwartale 29%, zaś udział marży ze sprzedaży ? 20% (bez OST 112).
Dostęp do Internetu
W kategorii usług dostępu do Internetu Spółka w dalszym ciągu ? podobnie jak w przypadku usług transmisji danych ? zmaga się z uwarunkowaną otoczeniem rynkowym silną presją na zniżkę cen jednostkowych. Jednocześnie, zgodnie ze strategią przyjętą przez ATM, następuje systematyczne obniżanie koncentracji przychodów w tej kategorii usług (zmniejszanie wagi dużych klientów z branży telekomunikacyjnej na korzyść mniejszych klientów z innych branż). W konsekwencji ARPU systematycznie spada, przy jednocześnie dynamicznie rosnącej liczbie klientów (+20% r/r w III kwartale br.). W rezultacie ww. zjawisk osiągnięto w III kwartale br. przychody z dostępu do Internetu w wysokości 4,3 mln zł (-5,5% r/r, -3% kw./kw.), niemal w 100% były to przychody o charakterze abonamentowym. Przychody z dostępu do Internetu miały w III kwartale br. 14% udziału w całkowitych przychodach ATM, zaś marża ze sprzedaży ? 10% (bez OST 112).
Działania naprawcze
W pierwszym tygodniu listopada Rada Nadzorcza Spółki powołała nowy skład Zarządu ATM S.A. ? Prezesem został mianowany Tadeusz Czichon, dotychczasowy Wiceprezes Zarządu. Na stanowisko Wiceprezesa Zarządu powołano natomiast Jacka Krupę, dotychczasowego dyrektora jednego z działów w pionie handlowym ATM.
? Jesteśmy liderem niezwykle dynamicznego i perspektywicznego rynku centrów danych. Posiadamy ogromny potencjał sprzedaży, który może zaspokoić szybko rosnący popyt. Ten potencjał chcielibyśmy wykorzystać jeszcze efektywniej ? powiedział Tadeusz Czichon.
W celu przywrócenia pożądanej dynamiki wzrostu sprzedaży usług, odpowiadającej potencjałowi lidera rynku kolokacyjnego oraz czołowego dostawcy usług transmisyjnych w Polsce, rozpoczęte zostały m.in. działania:
- prowadzące do podwyższenia ogólnej efektywności działów handlowych (m.in. reorganizacja struktury pionu handlowego, poprawa atrakcyjności programu motywacyjnego dla handlowców, rozwój narzędzi analitycznych wspierających sprzedaż i ocenę wyników handlowych)
- mające na celu poprawę skuteczności sprzedaży do dużych klientów, w tym instytucji finansowych (m.in. kampania prasowa skorelowana w czasie z wydaniem ?Rekomendacji D? przez Komisję Nadzoru Finansowego)
- poświęcone zwiększeniu retencji klientów ? m.in. dokładniejsze monitorowanie poziomu zadowolenia klientów, odpowiednie działania wyprzedzające skierowane do klientów, którym kończą się umowy abonamentowe
- reorganizujące i rozszerzające dział produktowy, odpowiedzialny m.in. za politykę cenową (promocje, sprzedaż usług w pakietach) oraz kształtowanie optymalnego portfolio usług
- rozszerzające ofertę o nowe usługi, w tym usługi wyższego rzędu (np. uruchamiana obecnie usługa chmury prywatnej ATMAN Private Cloud) ? jako odpowiedź na rosnące potrzeby klientów oraz poszukiwanie nowych segmentów rynku
- w zakresie aktywnego poszukiwania możliwości zwiększenia sprzedaży usług poza granicami Polski, w tym również poprzez kanały sprzedaży partnerskiej.
? ATM ma świetny zespół, przez lata zdobywane kompetencje i ekspercką wiedzę. Zrealizował inwestycje dające praktycznie nieograniczony potencjał sprzedaży w zakresie centrów danych na najbliższe lata. Ma wszelkie atuty, aby dynamicznie zwiększać swoją sprzedaż na rynku krajowym i za granicą ? zapowiedział Jacek Krupa.
dostarczył infoWire.pl