Wiadomości branżowe

Barometr Carrefour Wskaźnik Koniunktury Konsumenckiej ? luty 2014

Wartość Barometru Carrefour Wskaźnika Koniunktury Konsumenckiej w lutym wyniosła -8,2 punktu (w skali od -100 do +100). W porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca, wskazanie Barometru spadło o 1,85 punktu. Był to pierwszy spadek wartości Barometru po trzech kolejnych miesiącach wzrostu. Wartość wskaźnika poniżej zera oznacza, że w dalszym ciągu utrzymuje się niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej.

Na zmianę wartości Barometru Carrefour negatywnie wpływały następujące jego składowe: spadek skłonności konsumentów do zakupów, spadek wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, pogorszenie ogólnego klimatu koniunktury w handlu, nieznaczny wzrost wskaźnika inflacji oraz spadek nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw. Spadek wartości Barometru łagodzony był przez: wzrost nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, wzrost realnej dynamiki sprzedaży detalicznej oraz wzrost dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw.

Odnotowany w lutym spadek wartości Barometru Carrefour wynikał głównie ze zmiany zachowań konsumentów ? najbardziej obniżyły się poziom koniunktury w handlu oraz skłonność do zakupów. Wpływ pozostałych czynników branych pod uwagę przy liczeniu Barometru niemal równoważył się. Pomimo spadku wartości Barometru, warto zwrócić uwagę, że dane płynące z gospodarki świadczą o stopniowym poprawianiu się stanu koniunktury. Przypuszczać zatem należy, że lutowe zachowanie Barometru nie jest zmianą trwającego już od piętnastu miesięcy trendu wzrostowego, a jedynie jego korektą. Pamiętać przy tym należy, że wartość Barometru od sześćdziesięciu dwóch miesięcy, a więc od pięciu i pół roku, znajduje się poniżej poziomu neutralnego, czyli zera. Stanowi to potwierdzenie wciąż obserwowanej na rynku dominacji negatywnych czynników.

Opinię o potencjale wzrostu dla Barometru w najbliższych miesiącach potwierdzają najnowsze prognozy IBnGR, według których w 2014 roku nastąpi przyspieszenie tempa wzrostu PKB do poziomu 2,8 procent. Tempo wzrostu gospodarczego będzie w kolejnych kwartałach coraz wyższe ? od 2,6 procent w pierwszym kwartale, do 3,0 w ostatnim. Pomimo przyspieszenia nie będzie ono zatem spektakularne i w dalszym ciągu daleko będzie od wyników osiąganych na przykład w latach 2006-2008, kiedy to gospodarka rozwijała się w tempie powyżej pięciu, a nawet sześciu procent. Podobnych rekordowych wyników w najbliższych latach nie należy zresztą się spodziewać.

Z perspektywy sektora handlowego najbardziej istotne są prognozy odnośnie dynamiki konsumpcji. W skali całego 2014 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego osiągnie wartość 2,5 procenta, co będzie wynikiem lepszym od notowanych w latach 2012-2013. Podobnie jak w przypadku dynamiki PKB, tempo wzrostu konsumpcji będzie coraz wyższe w każdym kolejnym kwartale ? od 1,9 procent w pierwszym, do 3,0 w czwartym. Warto również odnotować, że po dwóch latach spadków, odwrócą się negatywne tendencje w kształtowaniu się popytu inwestycyjnego. W opinii IBnGR, nakłady inwestycyjne zwiększą się w 2014 roku o 4,7 procent.

 Tabela Zmiany składników cząstkowych BKK i ich wpływ na jego wartość

Nazwa zmiennej

Przyjęty przedział zmienności

Poprzednia wartość

Aktualna wartość

Wpływ
na zmianę BKK

Skłonność do zakupów

[0, 200]

92,5

88,5

-0,79

BWUK

[-100, +100]

-22,7

-23,0

-0,06

Koniunktura w handlu

[-100, +100]

-2,4

-7,5

-1,03

Nominalna dynamika kredytów i pożyczek

[80, 160]

104,1

104,3

0,05

Realna dynamika sprzedaży detalicznej

[80, 140]

104,2

105,9

0,45

Dynamika liczby pracujących

[90, 110]

100,5

100,7

0,21

Dynamika cen konsumpcyjnych

[100, 105]

100,6

100,7

-0,33

Nominalna dynamika wynagrodzeń

[95, 115]

103,1

102,7

-0,35

Łączna zmiana wartości BKK

 

-1,85

 Wykres Wartości Barometru Koniunktury Konsumenckiej w latach 2005-2014

Barometr Koniunktury Konsumenckiej Carrefour, opracowany przez IBnGR jest wyliczanym comiesięcznie wskaźnikiem obrazującym aktualny stan koniunktury. Jego wartości zmieniają się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazują niekorzystna koniunkturę konsumencka, a powyżej ? korzystną.

Grupa Carrefour

Carrefour jest pionierem i liderem wielkiej dystrybucji, który od ponad 50 lat wyznacza standardy na światowych rynkach handlu. Od wielu lat Carrefour jest numerem 1 wielkiej dystrybucji w Europie i jednym z największych detalistów na świecie.

O Carrefour Polska

Carrefour Polska swój pierwszy hipermarket otworzył w 1997 roku w Łodzi. Obecnie, pod szyldem Carrefour w Polsce działa ponad 600 sklepów w różnych formatach, są to: hiper- i supermarkety oraz sklepy franczyzowe: mini-market i convenience. Carrefour jest także właścicielem i zarządcą centrów handlowych, skupionych w dużych i średnich miastach. Ofertę handlową naszych sklepów uzupełniają stacje paliw. Dążąc do poniesienia jakości życia klientów i konsumentów, Carrefour Polska realizuje strategię odpowiedzialnego biznesu, która zakłada harmonijny rozwój, w trzech dziedzinach równocześnie: na rzecz gospodarki, ekonomii i środowiska.

Źródło Carrefour Polska. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy